אם אתם עומדים לפתוח עסק עצמאי או להקים שותפות עסקית עליכם לשקול האם כדאי לפעול כחברה בע”מ או כעצמאי במעמד של עוסק מורשה. לכל החלטה שתקבלו תהיה השפעה על העתיד של העסק שלכם, מבחינת תשלומי מס הכנסה, הביטוח הלאומי, מבחינת האחריות האישית והעלויות הצפויות בהקמת עסק או הקמת חברה ובהפעלתה בהמשך הדרך.

רגע לפני שאתם מחליטים באיזה מעמד כדאי לפתוח את העסק, כדאי להתייעץ עם אנשי המקצוע, יועץ מס או רואה חשבון, אך לעתים גם הם לא ידעו לתת לכם תשובה ברורה מתי נחצה הקו בין הכדאיות הכלכלית

בפתיחת עסק במעמד של עוסק מורשה לבין הקמת חברה.

רק אתם תוכלו לדעת מתי והאם כדאי לפתוח חברה בע”מ, אך רק אחרי שתלמדו היטב את הנושא ותכירו את היתרונות והחסרונות של כל מעמד. במאמר זה תקבלו מידע רב שיעזור לכם להחליט מתי והאם כדאי לפתוח חברה, קראו אותו בעיון, למדו את הנושא, התייעצו עם אנשי מקצוע, וצאו לדרך בהצלחה!

רגע לפני שאתם פותחים חברה, מספר מושגים שאתם חייבים להכיר!

חברה בע”מ היא ארגון בעל ישות משפטית אשר מוקם למען מטרה מוגדרת ומשותפת, ברוב המקרים כדי להפיק רווחים כספיים. הבסיס של הקמת החברה הוא הצורך למזער עד כמה שאפשר את הסיכונים הכלכליים שאנשים לוקחים על עצמם בפתיחת עסק. בעוד שהעוסק הפטור או המורשה חשופים באופן אישי לסיכונים כלכליים בהפעלת העסק, בחברה המצב שונה.

חברה בע”מ היא גוף משפטי אשר נפרד מבעליו. בעלי החברה הם בעלי המניות, יש להם זכות להשתתף ברווחי החברה, אך כאשר החברה נקלעת לבעיות כלכליות ולגורם כלשהו יש תביעות כספיות נגדה, אותו גורם אינו יכול לתבוע את בעלי החברה באופן אישי, אלא רק את החברה. לעומת זאת, בעל עסק הפועל במעמד של עוסק מורשה יהיה חייב לשאת בכל החובות וכל התביעות נגד העסק.

קיימים מקרים שבהם אפשר לתבוע את החובות מבעלי החברה באמצעות הרמת מסך. הרמת מסך הוא הליך המאפשר לבית המשפט להרים את מסך ההתאגדות מעל החברה ולייחס את החובות שצברה החברה לבעלי המניות או למנהלי החברה.

הרמת מסך מתבצעת כאשר בית המשפט משתכנע כי מנהלי החברה לקחו סיכון לא סביר במונחים כלכליים, כאשר התבצעה הונאה, כאשר התבצע קיפוח של נושי החברה, כאשר מנהלי החברה לא פיקחו באופן תקין על התנהלות החברה או במקרים שבהם אין הפרדה ברורה בין הנכסים הפרטיים של בעלי החברה לבין הנכסים הפרטיים של בעלי המניות.

עוסק מורשה ועוסק פטור הן הגדרות אשר מגדירות את מעמד העסק בפני הרשויות של מס ערך מוסף. ההבדלים בין העוסק הפטור לעוסק המורשה הן בגובה המחזור, בחובות הדיווח למע”מ ובאופי של משלוח היד.

עוסק פטור הוא עסק קטן בעל מחזור שאינו עולה על 99,003 שקלים בשנה, נכון לשנת 2018. מעל למחזור זה, יש לפתוח תיק של עוסק מורשה. העסקאות של עוסק פטור פטורות ממע”מ ועל כן העוסק הפטור אינו גובה מע”מ מלקחותיו והוא אינו רשאי לקזז את המע”מ מהרכישות העסקיות שהוא ביצע.

יש מספר בעלי מקצוע שעל אף שמחזור העסקאות שלהם קטן, הם אינם יכולים להיות מוגדרים כעוסק פטור, בין בעלי המקצוע האלו נמנים עורכי דין, רופאים , מתווכי נדל”ן ועוד, באתר של רשות המע”מ תוכלו לראות את הרשימה המלאה של בעלי המקצוע שאינם רשאים לפעול במעמד של עוסק פטור.

עוסק מורשה הוא בעל עסק שמחזור עסקאותיו השנתי גדול מ99,003 שקלים בשנה. עוסק מורשה גובה מלקוחותיו מע”מ על כל עסקה ואותו עליו להעביר לרשויות המס אחת לחודש או לחודשיים. העוסק הפטור רשאי לקזז את המע”מ על כל הרכישות וההוצאות השוטפות שהוא מבצע עבור העסק.

בניגוד לבעלי החברה, עוסק מורשה ועוסק פטור מחויבים לעמוד מאחורי ההתחייבויות העסקיות שלהם ורמת הסיכון המונחת על כתפיהם, בייחוד של העוסק המורשה, גבוהה.

מתי כדאי לשקול הקמת חברה?

אנשי עסקים ממולחים מתבוננים כלפי העתיד כאשר הם פותחים עסק חדש, ונערכים לקראת הקשיים העלולים להתעורר בכל עסק.

לא תמיד העסקים נקלעים לקשיים בשל התנהלות כספית לא נכונה, לעתים ייתכנו גורמים חיצוניים שיביאו לקריסת החברה, לקוח גדול שקרס וחייב כספים רבים לחברה, תביעה משפטית נגד החברה בשל מוצר פגום, עוקץ שנעשה על ידי נוכלים ועוד. הקמת חברה בע”מ מקדימה רפואה למכה. פתיחת חברה מבטיחה כי במקרים שבהם העסק ייקלע לקשיים , בעלי המניות בחברה לא יידרשו לפרוע את החובות מנכסיהם האישיים, חברה יכולה ליהנות מתשלומי מס נמוכים יותר מאשר העוסק המורשה. בניגוד לעוסק המורשה החייב לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי בהתאם להכנסות העסק, בעלי החברה יכולים למשוך משכורת בגובה מסוים ורק עליה לשלם מס הכנסה וביטוח לאומי. , את יתרת הכסף יוכלו בעלי החברה למשוך באמצעות תכנון מס יעיל שיאפשר להם לשלם מינימום תשלומי מס וביטוח לאומי.

שיעור המס המוטל על חברה בע”מ הוא בגובה של עשרים וחמישה אחוז, אצל עוסק מורשה גובה המס יכול להגיע גם לחמישים אחוז.

לחברה בע”מ קל יותר לגייס משקיעים ולהעביר את השליטה לדור ההמשך. העברת החברה לידיים זרות מתבצעת באמצעות הליך קצר של העברת המניות לבעלים החדשים.

חברה בע”מ משדרת תדמית של יוקרה ובעלי עסקים רבים מעדיפים לקשור קשרים עסקיים עם עסקים הפועלים במעמד של חברה.

ניהול עסק באמצעות הקמת חברה, יקר יותר מאשר ניהול עסק במעמד של עוסק מורשה, בעוד שבעל עסק מורשה יכול לבצע את הנהלת החשבונות בעצמו, בעל החברה חייב להעסיק רואה חשבון ולשלם אגרה שנתית לרשם החברות.

לסיכום

  • באופן עקרוני אפשר לומר שככל שהרווח העסקי החודשי עולה על עשרים וחמשה אלף שקלים בחודש, כדאי לשקול פתיחת עסק במעמד של חברה.
  • ככל שרמת הסיכון של העסק גבוהה יותר, כדאי לשקול פתיחת עסק במעמד של חברה.
  • ככל שתידרשו להשאיר רווחים גדולים יותר בעסק לרכישת ציוד , להשקעה במלאי ועוד, מומלץ לפעול כחברה.

קישורים רלוונטים: