1. מוצרים תחליפיים
כאשר ניתן להשתמש במוצר א' כתחליף למוצר ב', אנו אומרים כי מוצרים א' ו-ב' תחליפיים.
הכלכלנים נוהגים להציג את הקשר בין מוצרים תחליפיים כך:
אם ירידה בביקוש למוצר א' גורמת לגידול בביקוש למוצר ב', וכן עלייה בביקוש למוצר א' גורמת לירידה בביקוש למוצר ב', מוצרים א' ו-ב' הם תחליפיים.
ובאופן כללי הניסוח הוא:
אם שינוי בביקוש למוצר א' גורם לשינוי בכיוון הפוך בביקוש למוצר ב', אנו אומרים כי מוצרים א' ו- ב' הם מוצרים תחליפיים.
לדוגמא: בשר ועוף הם מוצרים תחליפיים, עלייה בביקוש לבשר מקטינה את הביקוש לעוף וההיפך ,
ירידה בביקוש לבשר מגדילה את הביקוש לעוף.
זכור:
במוצרים תחליפיים כיווני השינוי בביקוש של כל אחד מהמוצרים – הפוכים. כלומר, עלייה בביקוש למוצר א' גורמת לירידה בביקוש למוצר ב', ולהיפך.
הגדרה נוספת: מוצר ב' הוא תחליף למוצר א' אם כאשר מעלים את מחירו של מוצר א', הצרכנים מגדילים את הביקוש למוצר ב'.
|
---|
2. מוצרים משלימים
אם שינוי בביקוש למוצר א' גורם לשינוי באותו כיוון בביקוש למוצר ב', אנו אומרים כי מוצרים א' ו- ב' הם מוצרים משלימים. מוצרים משלימים הם שני מצרכים שנוהגים להשתמש בהם יחד.
לדוגמא: גידול בביקוש למחשבים גורם לגידול בביקוש לתוכנות. קיטון בביקוש למחשבים גורם לירידה בביקוש לתוכנות. המסקנה: מחשבים ותוכנות הם מוצרים משלימים.
זכור:
במוצרים משלימים כיווני השינוי בביקוש של כל אחד מהמוצרים – זהים. כלומר, עלייה בביקוש למוצר א' גורמת לעלייה בביקוש למוצר ב', ולהיפך. |
---|
3. מוצרים ניטרליים
מוצרים ניטרליים הם מוצרים שאין ביניהם קשר.
לדוגמא: דירות ולחם. גידול בביקוש לדירות לא משפיע על הביקוש ללחם, ולהיפך.