פתיחת עסק זהו תהליך מורכב ומלא באתגרים, מהלך שעליו יש לחשוב ברצינות, רגע לפני שיוצאים לדרך. נתוני הסטטיסטיקה מלמדים, כי עסקים רבים נכשלים כבר במהלך השנה הראשונה בשל חוסר ניסיון וחוסר הבנת המטריה, אך מנגד, פתיחה של עסק במקרים רבים עשויה להיות מקפצה אל חיי עושר ורווחה, חיים שייגרמו לבעל העסק להצליח בגדול ולקחת אותו אל מקומות שאליהם הוא לא חלם להגיע.

אם תפתחו עסק בצורה נכונה, אם תנהגו לפי ההוראות ובעיקר אם תיעזרו בייעוץ מקצועי, תוכלו להגיע להישגים מרשימים ולחיות חיים עשירים ומאושרים. השאלה האם כדאי לפתוח עוסק מורשה או עוסק פטור, זאת רק ההתחלה.

בואו ללמוד איך פותחים עסק חדש!

כל אחד מעל גיל שמונה עשרה יכול להקים עסק

אם בעל העסק הוא מתחת לגיל שמונה עשרה, העסק יירשם על שם ההורים.

השלב הראשון של הקמת עסק הוא הכנת תוכנית עסקית

התוכנית העסקית כוללת את כל ההיבטים והשלבים השונים של הקמת העסק ומצריכה חשיבה ובחינה של העסק לטווח רחוק.

כבר בשלב התוכנית העסקית חשוב להרכיב תחזית של תזרים המזומנים הצפוי של העסק. חשוב לאמוד את רמת ההכנסות של העסק ולהכיר את כל ההוצאות הצפויות. לעתים כבר בשלב הזה תגלו כי העסק שעליו אתם חולמים לא יצליח להחזיק את עצמו וכדאי לכם לחשב מסלול מחדש.

בתוכנית העסקית יש לכלול את העלויות וההוצאות של הקמת העסק, של הרצת העסק, את ההוצאות לרכישת הציוד הנדרש, לשיווק ופרסום ועוד.
קבלת רישיון עסק – בישראל יש כמאה עסקים הדורשים קבלת רישיון עסק בהתאם לחוק רישוי עסקים תשכ”ח – 1968.

כדי לדעת אילו עסקים נדרשים לרישיון עסק תוכלו לפנות אל הרשות המקומית ואל משטרת ישראל. אם אתם חייבים ברישיון עסק, חובה לקבל אותו לפני הפתיחה כדי להימנע מבעיות חוקיות.

יש לכם שלוש אפשרויות לפתיחת עסק, עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע”מ.

עוסק פטור

עוסק פטור מתאים לכל בעל עסק שהמחזור השנתי הצפוי לא יעלה על 99.006 שקלים לשנה, נכון ל2018. לא כל בעל מקצוע רשאי לפתוח תיק של עוסק פטור גם אם הוא עונה על הקריטריון של המחזור השנתי. באתר של משרדי המע”מ תוכלו לקבל מידע עדכני על המקצועות שהעוסקים בהם אינם רשאים לפתוח תיק של עוסק פטור.
עוסק פטור, פטור מתשלומי מע”מ, הוא אינו רשאי לגבות אותם ואינו יכול לקזז אותם מההוצאות העסקיות.

עוסק מורשה

עוסק מורשה הוא עוסק שאינו מוגבל בגובה המחזור השנתי. הוא נדרש לדווח אחת לחודשיים על ההכנסות וההוצאות של העסק, לשלם מע”מ והוא רשאי לקזז את תשלומי המע”מ ששילם עבור הוצאות עסקיות מתשלום המע”מ.

חברה בע״מ

חברה בע”מ היא ישות נפרדת מבעלי המניות, יש בה הפרדה מוחלטת בין מחזיקי המניות של החברה לבין החברה, ובניגוד לעוסק פטור ולעוסק מורשה, בעל העסק אינו אחראי להתחייבויות הכספיות של החברה, אלא החברה. הקמת חברה מומלצת לעסקים המעסיקים עובדים רבים, עסקים בעלי רווחיות גבוהה.

כל בעל עסק חדש חייב ליידע את מס ההכנסה על פתיחת העסק

את ההודעה על פתיחת העסק אפשר לשלוח למשרדי מס הכנסה באזור שלכם בדואר רשום. בהודעה יש למסור את הפרטים הבאים: שם מלא, מספר תעודת זהות, מהות העיסוק, כתובת העסק וכתובת פרטית, מספר הטלפון ותאריך הפתיחה.
את ההודעה יש למלא בטופס מספר 5329 שאותו אפשר לקבל במשרדי מס ההכנסה או להוריד מאתר מס ההכנסה ברשת האינטרנט. לאחר שדיווחתם על פתיחת העסק תקבלו פנקס מקדמות שבאמצעותו תידרשו לדווח אחת לחודשיים או חודש, בהתאם להחלטת פקיד המס, על מחזור העסקאות ולשלם מקדמת מס על פי האחוז שייקבע פקיד המס.
באתר של מס ההכנסה תוכלו לקבל מידע על כל החובות שלכם כבעלי עסקים כמו ניהול ספרי חשבונות, תשלום מקדמות, הגשת דוח שנתי, העסקת עובדים ועוד.

כל אדם חייב להיות רשום בביטוח הלאומי ולשלם את דמי הביטוח

גם עובדים עצמאיים. חובה לדווח לביטוח הלאומי לפני פתיחת העסק ולהסדיר את עניין התשלומים.

לאחר הרישום ברשויות המס יש לפתוח חשבון עסקי בבנק

חשוב להפריד בין החשבון המשפחתי והחשבון העסקי כדי להימנע מבעיות ומאי נעימויות בעתיד.

עוסק פטור ועוסק מורשה אינם חייבים להעסיק רואה חשבון

רק חברה בע”מ המחויבת בהנהלת חשבונות כפולה חייבת להעסיק רואה חשבון. אך הניסיון מלמד כי העסקת רואה חשבון או יועץ מס בשלב הקמת העסק ובעת הפעלתו יכולה לעשות את ההבדל בין עסק בינוני לבין עסק מצליח.

סיימתם את ההליכים הבירוקרטיים, הגיע הזמן לצאת לדרך, לעבוד, להצליח, ולהרוויח!