אולי תתפלאו לשמוע שלמרות כל הצרות, תוחלת החיים בארץ היא מן הגבוהות בעולם. נתון מעודד זה מהווה גם בעיה לא קטנה, שכן איכות החיים השתפרה בקצב איטי יותר מתוחלת החיים, רוצה לומר שלמרות שאנו חיים יותר זמן, אנו לא חיים בהכרח יותר טוב.

בעיות סיעודיות של גיל הזיקנה הם תופעה נפוצה יותר ויותר במקומותינו.

סיוע ממלכתי

ביטוח הבריאות הממלכתי לא נותן שום מענה במקרה של היזקקות לטיפול סיעודי. הביטוח הלאומי מעניק קיצבאות במקרה סיעודי הכולל כיסוי כספי לטיפול של 18 שעות שבועיות מידי מטפל צמוד. מקרה סיעודי הוא מצב בו אדם לא יכול לבצע לבדו מספר פעולות אלמנטריות (אוכל, רחצה, וכו') ולאו דוקא בשל גילו (נכות קשה למשל). הקיצבאות הנ”ל הן כמובן לא מספקות, ולכן גם כאן ניתן לקבל מענה באמצעות רכישת ביטוח למקרי סיעוד.

  * שיעור הנזקקים לעזרה סיעודית מבין גברים מעל גיל 65 ונשים מעל 60 הוא כ-9%, ובשכבת הגיל שמעל גיל 85 אחד מכל חמישה אנשים נזקק לעזרה סיעודית.

קופות החולים

קופות החולים מציעות מסלול מסוים של כיסוי למקרה סיעוד.

רכישת הביטוח מחייבת חיתום: ולכן נוטות הקופות שלא לבטח אנשים מבוגרים (רוב מקרי הסיעוד הם זקנים מעל גיל 75), הכיסוי ניתן לחמש או שש שנים מתחילת מקרה הסיעוד ועד תקרה של 5,000 ש”ח בחודש אם המבוטח שוהה בביתו ועד 10,000 ₪ בחודש אם המבוטח שוהה במוסד.

הסיוע הניתן כאן בא בדמות החזר תשלום כנגד קבלות המוכיחות הוצאה על טיפולים: אח סיעודי צמוד, בית אבות וכד', הליך הנקרא “שיפוי”.

 

ביטוח סיעודי פרטי

ברכישת ביטוח למקרה סיעוד מחברת ביטוח ניתן לבחור בעת רכישת הפוליסה בתקופת הביטוח הרצויה, כלומר: לאורך כמה זמן תשלם חברת הביטוח החזרים החל מרגע הגדרת המבוטח כמקרה סיעוד – שלוש שנים, חמש שנים או כל החיים (כמובן שתשלום הפרמיה גבוה יותר ככל שתקופת הביטוח ארוכה יותר).

גם את גובה הכיסוי החודשי ניתן לבחור והוא נע בין 3,000 ל-20,000 ש”ח בחודש, במדרגות של 1,000 ש”ח.

צורת התשלום היא לפי בחירת המבוטח: פיצוי: החזר אוטומטי, או שיפוי: החזר כנגד קבלות.

גובה הפרמיה תלוי בגיל המבוטח בתחילת התשלומים וככל שמועד רכישת הביטוח נעשה בגיל צעיר יותר כך מוזלת הפרמיה החודשית, , לשם השוואה ברכישת ביטוח סיעודי בגיל שלושים הפרמיה היא כ 25 ₪ לכל 1,000 ₪ פיצוי בעוד בגיל 60 הפרמיה היא כ 90 ₪ עבור כל 1,000 ₪.

הביטוח הפרטי עדיף על הביטוח בקופות הן בשל צורת ההחזר, מומלץ לבחור בפיצוי ולא בשיפוי, הן במשך זמן הכיסוי והן בגובהו.

הבעיה היא, כמובן, במחיר.

הבעיה מחריפה שכן הגילאים בהם המחיר עולה הם בדר”כ גילאים מתקדמים, בהם המבוטח לא עובד, וקשה לו יותר לעמוד בסכומים הללו.

אין לנו אמירה חד משמעית בנוגע לכדאיות מסלול זה, נאמר רק כי למי שמצבו הכספי איתן יחסית והוא נהנה מהכנסה שוטפת גם אחרי פרישתו, קיצבה פנסיונית למשל, כדאי לרכוש ביטוח למקרה סיעוד החל מגיל 65.

ניתן להוזיל מאוד את תעריף הביטוח אם בוחרים ביטוח שמתחיל להיות משולם רק לאחר תום תקופת התשלום של קופות החולים.