כסף זה באמת לא הכל בחיים!

כל אחד מאיתנו יכול ודאי להעלות בדעתו תחומים אחרים בחייו החשובים לו יותר מכסף, אבל כולנו מסכימים שגם אם כסף אינו המטרה העילאית הרי שהוא בהחלט אמצעי חשוב מאוד.

חלק ניכר מחייו הבוגרים של אדם קשורים במרדף אחר השגת אמצעי קיום ונכסים: העבודה, הלימודים שקדמו לה והפעילות הצרכנית השוטפת.

והנה, למרות הזמן היקר, המרץ והעצבים המושקעים בהשגת הכסף, רובנו פשוט לא יודעים כיצד לנהל את אותם נכסים פיננסים שהושגו בעמל כה רב.

חידון קצר: מהי עלות האוברדראפט השנתית שלך בבנק? כמה כסף הוצאת השנה על ביטוח חיים במסגרת החיסכון הפנסיוני שלך? איזה תשואה הניבה קופת הגמל שלך השנה?

קרוב לודאי שאין לך תשובות מדויקות לצרור השאלות הזה.

לרובנו אין.

שים לב! השאלות הללו לא קשורות באפיקי השקעה מורכבים, במעורבות פיננסית בשוק ההון או בניהול תיקי השקעה כבדים. המדובר הוא בתחומים הנוגעים לחיי כל אזרח בוגר במדינה: הבנקאות האישית, החיסכון הפנסיוני וגם ביטוחי בריאות משכנתאות ונדל”ן, תחומים שכולנו מעורבים בהם, והידע שלנו בהם מועט מדי.

הספר “להיות חכם על חזקים” הוא יוזמה שעלתה מתוך התחושה שמשהו פה חסר.

לא יכול להיות שתחומים כל כך חשובים ויקרים בחיינו ינוהלו מתוך חוסר ידע ותערובת של פחדים מיסטיים כמעט ממוסדות גדולים הנתפסים כמאיימים (בנקים, חברות ביטוח, קרנות פנסיה וכד')!

“להיות חכם על חזקים” אינו ספר לימוד במובן האוניברסיטאי של המילה, והוא גם אינו ספר “מקצועי” שיכשיר אותך להיות פקיד בנק, סוכן ביטוח או קבלן.

הספר אינו שייך לסוג הספרים המתיימרים להציג פתרונות קסם כיצד להתעשר מחר בבוקר.

עושר בא מצירוף של עבודה, ידע וקצת מזל, תפקידנו הוא לתרום לידע שלך, כי ידע זה כח.

מטרתו של ספר זה הוא להקנות לך את הכלים הבסיסיים לניהול נכון של נכסיך ולצרכנות פיננסית נבונה.

הספר עוסק בחמישה נושאים עיקריים:

      • ניהול כספים בבנק
      • משכנתאות
      • תחום הביטוח הפנסיוני: קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים וקופות גמל
      • ביטוחי בריאות
      • קניית נדל”ן

בכל נושא מוצגים הסברים למושגים בסיסיים, דרכי פעולה ועצות מעשיות להתנהלות נבונה בתחום.

הספר נכתב במכוון בלשון לא “אקדמית”, בהירה ופשוטה לקריאה. העדפנו עד כמה שאפשר להמנע מלהכנס לנושאים טכניים ולפירוט יתר, למרות שאנו מודעים לכך שייתכן ובכך לא הצגנו את התמונה השלמה ביותר, וזאת כדי “להרוויח” הבנה טובה יותר של הנושא בכללותו, וכדי לגרש את תחושת הזרות והרתיעה הקיימת בנו בכל הנוגע לתחומים הנדונים בספר.

הנושאים הנדונים כאן הם באמת רחבים מני ים, מורכבים והם גם משתנים ודינמיים.

לכן אנו מדגישים לאורך הספר את החשיבות של העזרות בייעוץ מקצועי בנוסף לקריאתו.

בנוסף, בשל השינויים המתמידים המתרחשים בתחומים בהם נוגע הספר, ישנה בעיה בהצגת נתונים מספריים (כגון גובה הריבית על פעולות שונות או תעריפי ביטוח) ולכן אין להתייחס לנתונים מספריים המופיעים כאן כאל עדכניים לחלוטין. יחד עם זאת, העקרונות המוצגים כאן, שהמספרים באו כדי לעזור להמחישם, שרירים וקיימים.

במהדורות הבאות נשתדל לעדכן את הנתונים המספריים עד כמה שניתן, ואף נרחיב וניגע בתחומים אחרים הקשורים לניהול פיננסי שלא עסקנו בהם כאן.

לפני סיום עצה קטנה לקורא: אם התחלת לקרוא קטע מסוים והפרטים נראים לך לא ברורים, או שנראה לך שפרט מסוים לא הוסבר כראוי, אל חשש! אל תעצור אחרי שתי שורות, אנו מבטיחים שעד סוף הפרק הדברים יובהרו לחלוטין.