השוואה בין המסלולים השונים

הגיע רגע האמת.

לסיכום פרק מייגע זה נציג השוואה בין אפיקי הפנסיה שהוצגו כאן.

אנו ממליצים בכל מקרה, לאחר קריאת הפרק הזה, לפנות לייעוץ מקצועי בתחום.

ראשית, כדי לדעת מה מצבך הנוכחי: באיזה מסלול אתה נמצא? מה היו הביצועים שלו עד היום?

שנית, כדי לדעת איך אפשר לשפר את המצב הקיים: האם כדאי לצאת מהתכנית, להקפיא אותה, לערוך בה שינויים וכד'.

ב-אחוזים רבים מהמקרים יש מקום לשיפורים ושינויים, ומדובר פה ברווח של אלפי ועשרות אלפי שקלים.

אז איזה מסלול הכי משתלם?

לפני הכל, יש להבין שהבסיס לכל תוכנית הוא הצרכים של החוסך.

הבחירה במסלול הכדאי יותר תלויה לא מעט באופיו ובמערכת העדפותיו האינדיבידואליים של החוסך.

מה מצבך המשפחתי? האם יש לך נכסים אחרים? האם הינך מקבל קיצבה בעקבות פרישה מוקדמת? ועוד שאלות משאלות שונות שהתשובות עליהן קריטיות לבחירת המסלול הנכון.

בכל זאת תפקידנו הוא, אחרי הכל, לייעץ לך, ולכן נפרוס כאן תמונה שבמגבלות המוזכרות תעזור לך לגבש את ההחלטה הנכונה.

קרן פנסיה מול ביטוח מנהלים וקופות גמל

ובכן, מהם הפרמטרים אותם עלינו לבחון בבואנו לבחור באיזה אפיק כדאי לנו להשקיע את כספי החיסכון הפנסיוני שלנו?

ראשית, שלא כמו בעבר בו ניתן היה להפנות חלק מכספי החיסכון הפנסיוני או לחיסכון הוני או לחיסכון קיצבתי, הרי שכיום כל כספי החיסכון הפנסיוני מופקדים עד לגיל פרישה וניתנים למשיכה באמצעות קיצבה חודשית בלבד. חשוב לציין שכספים שהופקדו לפני חודש ינואר 2008 עדיין ניתנים למשיכה בתנאים הקודמים (כלומר כסכום הוני חד פעמי ובהינתן תנאים מסוימים גם לפני גיל פרישה).

באשר לדומה ולשונה בין האפיקים, אלו הם המדדים העיקריים לקבלת ההחלטה:

הטבות מס בהפקדה

להבדיל מהמצב בעבר, כיום אין שום הבדל בהטבות המס בין שלושת המסלולים. ההטבה המירבית לשכיר הינה זכוי בגובה 35% עבור הפקדה של עד 7% מהכנסה מזכה ונכון לסוף שנת 2013 גובה ההפקדה החודשית המרבית היתה 602 ₪ (7,224 ₪ שנתי) והטבת המס החודשית עמדה על 211 ₪ .

 

הנפקת אג”ח מיועדות

בעבר נהנו קרנות הפנסיה מהאפשרות לרכוש איגרות חוב ממשלתיות בעלות תשואות ריאליות גבוהות. בקרנות הפנסיה הותיקות הטבה זו עדיין קיימת אך לא ניתן להצטרף לקרנות אלו. בקרנות הפנסיה החדשות ניתן לקנות אגרות חוב ממשלתיות עד לשיעור של 30% מנכסיהן. לפוליסות הביטוח ולקופות הגמל אין אפשרות לרכישת אג”ח זה.

 

כמה כסף אקבל בפרישה

בקרנות הפנסיה הותיקות סכום הקיצבה החודשית הינו אחוז נצבר ממשכורת מזכה קיימת.

בקרנות הפנסיה החדשות לא ניתן לדעת היום מה יהיה סכום הקיצבה החודשית והוא ייקבע על פי המקדם שיהיה בפועל בעת תשלום הקיצבה. הקיצבה החודשית עלולה להשתנות במשך שנות קבלתה בכל פעם שישתנה המקדם.

בביטוחי המנהלים שנפתחו לפני חודש ינואר 2013 נקבע המקדם בעת הכניסה לתוכנית והקיצבה תשולם על פי מקדם זה. בביטוחי המנהלים שנפתחו החל מינואר 2013 יקבעו את המקדם עם הגיע החוסך לגיל פרישה אך מקדם זה יישאר קבוע החל מגיל הפרישה ולאורך כל תקופת קבלת הקיצבה.

כאמור, קופות הגמל אינן משלמות קיצבה ויש להעביר את הכסף לגוף משלם אחר. ישנה קיצבה מינמלית שהמחוקק אישר שאותה חובה לקבל כקיצבה ואת היתרה ניתן למשוך כסכום חד פעמי.

 

מרכיבי הביטוח בתכנית (ביטוחי ריסק וביטוח אובדן כושר עבודה)

בקרנות הפנסיה הביטוחים הם חלק אינטגרלי מהתוכנית ואין צורך לרכוש ביטוח בנפרד או בנוסף. בדרך כלל מרכיב הביטוח בקופות הפנסיה זול משמעותית מהביטוח אותו קונים דרך ביטוחי המנהלים כך שעבור אותה הפקדה חודשית הסכום המופנה לחסכון בקרנות הפנסיה יהיה גבוה יותר מהסכום המופנה לחיסכון בביטוחי המנהלים/ ביטוחים עצמאיים.

בביטוחי מנהלים ניתן לקבל את הביטוחים כחלק מהפוליסה או לרכוש אותם בנפרד.

בקופות גמל אין ביטוחים בכלל ויש לרכוש בנפרד את כל הביטוחים.

 

הבטחת קיצבה לשארים

בקרנות הפנסיה בן/בת הזוג (וילדים עד גיל 21) ממשיכים להנות מקיצבה (בשיעורים שונים) לכל שנות חייהם שלהם גם אחרי מות המבוטח. בביטוחי מנהלים בדרך כלל יש השלמת קיצבה לשארים/ זכאים של  עד 10 או 20 שנה מתאריך קבלת הקיצבה הראשונה.

בקופות הגמל מקבלים המוטבים (שלא חייבים להיות השארים החוקיים של הנפטר אלא ניתן לקבוע כל אדם כמוטב) את סכום החיסכון שנצבר לזכות העמית.

למה בכלל לעשות ביטוח מנהלים ?

אם גם קרן הפנסיה החדשה וגם ביטוח המנהלים משלמים לי קיצבה על פי מקדם, ובקרן הפנסיה הזכויות לשארים גבוהות יותר, מדוע בכל זאת כדאי להשקיע בביטוח מנהלים?

  1. “חוזה מול תקנון”: קרנות הפנסיה מתנהלות ע”פ תקנון, פוליסה היא חוזה בין המבוטח לחברת הביטוח.
    יכול להיווצר מצב בו ייקלעו הקרנות לבעיות כספיות ואז הן יקבלו אישור לפגוע באי אילו זכויות של עמיתים כדי לפצות על ההפסדים, משום שאחרת לא יוכלו לעמוד בהתחייבויותיהם לעמיתים.
    בביטוח מנהלים לעומת זאת החוזה מחייב לנצח. אי אפשר לשנות תנאים גם אם יתהפך העולם.
  2. ” איכות ניהול ההשקעות “. כפי שהוסבר בעבר, אפקט הריבית דריבית מאוד משמעותי בחיסכון ארוך הטווח כך שאם הינך חושב שהתשואות שישיגו מנהלי חברות הביטוח יהיו גבוהות יותר מהתשואות שישיגו מנהלי קרנות הפנסיה, בטווח הארוך יעמוד לרשותך סכום גבוה יותר כך שעבור אותו מקדם, בביטוח המנהלים תקבל קיצבה חודשית גבוהה יותר. עם זאת, פרמטר זה אינו ודאי והוא ניתן להערכה בלבד.
  3. במקרה בו אין שארים והמבוטח נפטר, בקרן הפנסיה הכסף יישאר בתוך הקרן עצמה לטובת שאר עמיתיה, ואילו בביטוח המנהלים הוא יועבר למוטבים של העמית שאינם חייבים להיות קרוביו מדרגה ראשונה.

מה לגבי קופות הגמל?

אכן כיום כבר אין כדאיות מובהקת בהפקדה לקופות גמל לקיצבה ואפיק הפקדה זה הולך וקטן.  למרות זאת אפיק זה יכול להתאים לחוסך שמקבל קיצבה ממקום עבודה קודם או שמשכורתו גבוהה מאוד כך שבעתיד יוכל למשוך כסכום חד פעמי את החלק העודף מעבר לקיצבה המינמלית המחוייבת על פי חוק.

בנוסף, מדד איכות ההשקעות נכון גם למסלול זה. אם לדעתך החברה המנהלת את קופות הגמל תשיג תשואה גבוהה יותר מהחברה המנהלת את ביטוח המנהלים כי אז תרצה להפקיד את כספך באפיק זה.

חשוב לדעת כי כיום ניתן לחלק את ההפקדות השוטפות בין מסלולי החיסכון הפנסיוני ואין חובה שכל הכסף יופקד לאפיק אחד מבינהם.

איך עוברים מתכנית אחת לאחרת?

אם החלטת בעקבות קריאת הפרק להחליף תכנית פנסיונית, או, לחילופין, אם עברת מקום עבודה, יש להתייעץ עם מומחה כדי לבצע את המעבר בצורה חלקה, ולצמצם את העלויות הכרוכות בכך (אובדן ריבית וזכויות) למינימום.

לאחר קריאת פרק זה ההמלצה החשובה ביותר עבורך היא להתחיל לחסוך לפנסיה מוקדם ככל האפשר. ככל שתחסוך יותר זמן כך יגדל הסכום שיעמוד לרשותך בעתיד וכתוצאה מכך תגדל הקיצבה החודשית אותה תקבל.

 

כדי להבין את המשמעות של תחילת חיסכון בגיל מוקדם, שים לב מה קורה לכל 100 שקלים שמופקדים בחיסכון פנסיוני, בהנחת תשואה  של 4% לשנה, ובהתאם לגיל בו הופקדו:

גיל תחילת הפקדה        שווי בגיל פרישה גבר (67)         שווי בגיל פרישה אישה (62)

25                           519 ₪                                 427 ש”ח

35                          351 ₪                                 288 ש”ח

45                           237 ₪                                 195 ש”ח

55                           160 ₪                                 132 ש”ח

100 שקלים שהפקיד גבר בגיל 25 יהיו שווים בפרישה 519 ₪ בעוד 100 שקלים שהופקדו בגיל 55 יהיו שווים 160 ₪ בלבד.  כיון שהקיצבה שלך נגזרת ישירות מהסכום הצבור לזכותך בגיל הפרישה, הקיצבה של חוסך שהחל לחסוך בגיל 25 תהיה גבוהה ביותר מפי שלושה מהקיצבה של מי שהחל לחסוך בגיל 55.