הערכת שווי היא קביעת ערך לפריט כספי כלשהו כמו: נכסים פיזיים, נכסים פיננסים, נכסים בלתי מוחשיים או התחייבויות. בנוסף משתמשים בהערכות שווי לקביעת שווי של חברות, שווי פעילות או לכל מטרה בה נדרשת אמידה של שווי כלשהו.

הערכות שווי של חברות שהן הנושא העיקרי בקורס שלנו, מתבצעות בכל זמן נתון ברחבי עולם הכלכלה ושוק ההון. מטרתן העיקרית היא יכולת קבלת החלטות של משקיעים וגופים מוסדיים בכדאיות ההשקעה בחברה כלשהי. למרות זאת שווי החברה איננו ערך מוחלט ומחייב שניתן להסתמך עליו לצורכי ארביטראז ונתון לתנודות ושינויים התלויים במצב השוק, נזילות, שיעורי תשואה הנדרשים על ידי משקיעים ועוד.

סוגי הערכת שווי

הערכות שווי שונות מתאימות למטרות שונות ונסקור את סוגי ההערכות השווי השכיחות. בקורס שלנו נתמקד בהערכת שווי חברה והערכת שווי פעילות.

הערכת שווי למטרת דיווח כספי

יישום כללי החשבונאות החדשים בתקינת ה- IFRS מתווה הנחה של קביעת שווי הוגן לרוב הפריטים הכספיים בדוחות הכספיים ולכן יש להשתמש בהערכת שווי לאמידת השווי ההוגן של הפריטים הכספיים הערכת שווי לפריטים כספיים יכולה לבוא בצורת הקצאת עודפי עלות רכישה, קביעת ירידת ערך, חישוב שווי הוגן של מכשירים פיננסים כמו רכיבי המרה וכיוצ”ב.

חוות דעת כלכלית

הערכות שווי מעין זה נדרשות בעיקר להצגה בבית משפט, אם זה הערכת שווי תביעה או הצגת עמדה כלכלית של הצד שמבקש את הערכת השווי. בדרך כלל מעריך השווי נדרש להגן על העבודה בבית המשפט בעבודות מסוג זה ועליו להתייעץ עם עורך הדין של הלקוח כדי ליישר קו עם עמדת הלקוח.

הערכת שווי פעילות והערכת שווי של כל החברה

זהוי הערכת השווי העיקרית בה נתמקד בקורס זה. הערכת שווי זה נעשית בגין חברה להערכת שוויה או שווי הפעילות שלה כפי שישלם משקיע פונציאלי. יש להבחין בין הערכת שווי הפעילות לבין הערכת השווי של כל החברה.

שווי הפעילות הינו צד הנכסים (צד האקטיב במאזן) המשוערך לשוויו ההוגן. כלומר שווי ההטבות הכלכליות הנוכחיות או העתידיות שהחברה יכולה להפיק מהנכסים שלה.

לעומת זאת שווי החברה (כלומר שווי ההון העצמי שלה) נגזר משווי הפעילות בניכוי ההתחייבויות הפיננסיות ובתוספת נכסים עודפים. נכסים עודפים אלו הנכסים בצד האקטיב, שאינם משמשים לייצור תזרים מזומנים ולכן לא נלקחו בחשבון בהערכת שווי הפעילות ויש להוסיף אותם כדי לקבל את שווי החברה.

למעשה פעולת הערכת השווי היא השווי ההוגן של צד הנכסים בניכוי השווי ההוגן של ההתחייבויות. ביטוי חשבוני זה משקף את ההון העצמי המשוערך של החברה, כפי שלמדנו בקורס חשבונאות למתחילים:

שווי הפעילות = השווי ההוגן של צד הנכסים .

שווי החברה = שווי הפעילות בניכוי ההתחייבויות בשווי הוגן = הון עצמי.

נכסים

(שווי הוגן)

התחייבויות (שווי הוגן)

הון עצמי
(ערך שיורי)

כניסתם של תקני הדיווח החשבונאיים הבינלאומיים (IFRS) עוזרת לנו במציאת השווי ההוגן של כל צד במאזן. הכלל המנחה בתקני החשבונאות החדשים הוא קביעת שווי הוגן לפריטים המוצגים בדוחות הכספיים ולכן לרוב הפריטים בדוחות יוצגו בשוויים ההוגן.