הקדמה

הספר הזה כפי שאולי כבר שמת לב בא כדי לספק לך אינפורמציה מקיפה עד כמה שניתן בתחומים כספיים שאתה מעורב בהם אך לא יודע עליהם מספיק.

תחום החיסכון הפנסיוני הוא הדוגמא הטובה ביותר לחוסר ההבנה הרב ביותר בנושא בו ההשקעה הכספית היא הגדולה ביותר.

רוב אזרחי המדינה הבוגרים מעורבים באיזשהו אפיק של חיסכון או ביטחון פנסיוני, בקרנות פנסיה, בביטוחי מנהלים או בקופות גמל, וחלקם אפילו לא מודעים ליתרונות והחסרונות של כל אחד מהאפיקים האלו, וזאת, כאשר השקעה של מאות אלפי שקלים ויותר עומדת על הפרק.

בפרק זה נשתדל להבהיר את התמונה הפנסיונית ולהביא אותך לרמה של הבנה בסיסית אך מספקת כדי לנהל את החיסכון שלך לעת זיקנה בצורה הרווחית והמשתלמת ביותר.

ייאמר מייד: אין בכוונתנו או ביכולתנו להביא אותך לרמה מקצועית בנושא. זהו תחום מורכב מאין כמוהו, עמוס בשיקולים והיבטים מסובכים של מיסוי, אקטואריה (תורת הסיכונים הפיננסים בביטוח), תקנונים וחוקים, שגם העוסקים המקצועיים בתחום לא תמיד מכירים.

אך, גם אם תיווכח לאחר הקריאה שעדיף לך לפנות ליועץ פנסיוני, צעד שעליו אנו ממליצים לכל מי שמעורב באפיק פנסיוני, הרי ברור שהבנה בסיסית אותה תרכוש כאן, תשפר את מצבך בכל משא ומתן, התייעצות או דיון עם כל גורם שמוכר לך מוצר לחיסכון פנסיוני: אף אחד לא יצליח לעבוד עליך. בקיצור: בדרך לאי המטמון (הכסף שתקבל לעת זיקנה) יש לצלוח אוקיינוס ענק (עולם הביטוח הפנסיוני המורכב) ושורץ כרישים (גורמים אינטרסנטים למיניהם), אז בוא נלמד איך לעשות זאת בשלום.

מושגים בסיסיים בעולם החיסכון הפנסיוני

ראשית עלינו להבהיר את היסודות, המונחים והעקרונות הראשוניים שעליהם נסוב כל נושא החיסכון הפנסיוני.

מהו חיסכון פנסיוני?

באומרנו חיסכון פנסיוני אנו מתכוונים לכל אפיק השקעה המוכר ככזה בעיני מס הכנסה, שבו מפריש העובד חלק ממשכורתו לאורך התקופה שבה הוא עובד, ובעת הפרישה או חלילה  פטירה, הוא  (או יורשיו)  אמור לקבל סכום כסף שנצבר מההפרשות והתשואה (הריבית) שהניבו במהלך השנים.

אנו נדון כאן בשלושת אפיקי החיסכון הפנסיוני בישראל:

קרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים וקופות הגמל.

ההבדל בין תוכנית חיסכון לחיסכון פנסיוני

ישאל הקורא הנבון: הרי כבר קראנו והפנמנו את נושא תוכניות החיסכון בבנקים, מה נשתנה?

נשתנה הרבה מאוד.

הבדל משמעותי ראשון נעוץ בעובדה שכאשר מדובר בתוכנית חיסכון רגילה, בתום תקופת החיסכון עובר כל סכום החיסכון לידי החוסך . לעומת זאת בחסכון לפנסיה הסכום שנחסך ניתן למשיכה רק בגיל פרישה וכיום רק בדרך של קצבה (סכומים שנחסכו לפני שנת 2008 ניתנים למשיכה גם כסכום חד פעמי).

הבדל חשוב נוסף בין חיסכון פנסיוני לסתם תוכנית חיסכון, הוא שההפרשה לאפיק הפנסיוני לא נחשבת הכנסה בידי העובד ולכן הוא פטור ממס עליה.

לא זו בלבד אלא שהוא אף מקבל החזר כספי הידוע בשם: “זיכוי”, בגובה אחוז מסוים מהפרשתו לחיסכון הפנסיוני, או – וזה רלבנטי למעסיק או עצמאי – ניכוי מס, שפירושו התחשבות בהפרשה לחיסכון הפנסיוני כהוצאה מוכרת של המעסיק (שהפריש לטובת עובדיו) או של העצמאי (שהפריש לעצמו).

עניין המיסוי הוא קריטי להבנת הנושא הפנסיוני כולו, חוקי ותקנות המס בתחום הם מורכבים ודרוש מומחה שיעזור בניווט בשדה המוקשים הזה. מדובר פה בכסף גדול! היות ומדובר בסכומים שהופרשו במשך שנים ארוכות והם נושאי ריבית הרי שמדובר במספרים גדולים מאוד.

כדי להמחיש את העוצמה הטמונה בשילוב של כסף וזמן ניתן דוגמא תיאורטית אך לא בדיונית:

למשל מי שחוסך במשך 30 שנים סכום של כ-1,000 ש”ח לחודש יגלה, כי בתנאי ריבית של 5% לשנה נצבר לזכותו לאחר תקופה זו סכום של 832,260 ש”ח.

זאת למרות שאם נסכם את הסכומים שהופרשו: 12,000 בשנה x 30 שנים נגיע ל-360,000 ש”ח בלבד. הגורם לעלייה התלולה הוא כמובן עקרון הריבית דריבית שהוצג כאן בפרקים הקודמים.

ככל שהריבית הרלוונטית או תקופת החיסכון עולים, עולה גם הסכום הנצבר בצורה משמעותית, לדוגמא, אותו חיסכון בתנאי ריבית של 10% לשנה יניב סכום של 2,260,500 ש”ח.

הבהרה: אלו אינן דוגמאות של מקרים קונקרטיים בהשקעה באחד מהאפיקים הפנסיונים אלא המחשה של כוח ההתמדה בחיסכון לאורך זמן מבחינה מספרית.

 

על פיצויים ותגמולים

לפני שנכנס לסקירת הגופים הפועלים בשוק החיסכון והביטוח הפנסיוני עלינו להכיר שני מושגים בסיסיים והם הפרשה לפיצויים והפרשה לתגמולים.

  •  ישנם  מקרים בהם עובד זכאי לפיצויי פיטורין גם במקרה של התפטרות. לדוגמא: פיטורין בעקבות הרעת תנאי שכר, מעבר למקום מגורים המרוחק ביותר מ 40 ק”מ ממקום העבודה, אמהות בתשעת החודשים שלאחר הלידה ועוד.

פיצויים

על פי החוק בישראל, עובד שפוטר או הגיע לגיל פרישה,( שים לב: לא במקרה של התפטרות) זכאי לקבל ממעבידו פיצויי פרישה השווים לגובה משכורתו האחרונה כפול מספר השנים בהם עבד.

לכן דואגים המעבידים בדר”כ, לדאוג לעניין מראש ולהפריש בכל חודש חלק מסויים מן השכר (עד 8.33%) המוקצה לכיסוי אופציה כזאת (פירוט בהמשך).

בכל מקרה, כספי הפיצויים הם סכום המגיע על פי חוק, ובעת אירוע של פיטורים או הגעה לגיל פרישה מגיע לעובד 100 אחוז ממנו.

הפיצויים המתקבלים בעת הפרישה פטורים ממס כל עוד השכר החודשי ששימש  לחישובם  לא עלה על 12,120 ש”ח לחודש.  למשל,  מי שהרוויח בעת פיטוריו 18,000 ש”ח ועבד עשר שנים יהיה זכאי לפיצויים בגובה: 18,000´10 שנים = 180,000.

מזה הסכום הפטור ממס יהיה: 12,120 (תקרה לפטור) ´ 10 =121,200 ועל היתרה שהיא 58,800 ישלם מס בגובה שיעור המס השולי שלו.

תגמולים

אלו כספים המיועדים לחיסכון לטווח ארוך.

התגמולים נובעים משני מקורות: הפרשה של המעביד לטובת העובד, והפרשה של העובד מתוך שכרו לטובת עצמו.

מידי חודש משקיע המעביד באפיק פנסיוני כלשהו את כספי התגמולים (החלק שלו + החלק של העובד) יחד עם ההפרשות שהועיד לפיצויים.

בגין הסכומים הללו המופקדים באפיק הפנסיוני זכאים המעביד והעובד להטבות מס שונות.

בכל השקעה באפיק פנסיוני אם בקרן פנסיה ואם בחברת ביטוח, יש תמיד אבחנה בכל זמן נתון, מה מתוך הכספים שלנו מקורו בכספי הפיצויים, ומה מקורו בתגמולים וכן כמה מהכסף מקורו בהפרשת עובד וכמה בהפרשת מעביד.

  •  הערה: על כל נושא הפנסיה אחראי מבחינה ציבורית המפקח על הביטוח במשרד האוצר. לתלונות ומענות יש לפנות ליחידה לפניות בציבור באגף שוק ההון.