קופות הגמל הן אפיק נוסף לחיסכון לפרישה המוכר ע”י רשויות המס כאפיק פנסיוני.  קופות הגמל מנוהלות  ע”י גופים פרטיים , חברות ביטוח או גופים מפעליים המנהלים בעצמם את כספי עובדיהם (לדוגמא: קופות הגמל לעובדי תעשייה אוירית, קופות גמל לעובדי אוניברסיטאות וכו').

בדברנו על קופות הגמל בחלק זה, כוונתנו לקופות גמל לתגמולים ופיצויים – שכן ישנם קופות גמל אחרות, כמו למשל קופות גמל לקרנות השתלמות, אך לצורך ענייננו הן אינן נחשבות לאפיק פנסיוני במובן בו אנו דנים כעת.

מאפייני קופות הגמל

אופי ההפקדה

בעל התוכנית בקופת גמל הוא המפקיד: הוא נקרא “עמית”.

בעבר ניתן היה לפדות את כספי קופות הגמל כעבור 15 שנה מיום ההפקדה הראשונה לכן אפיק זה היה מקובל בקרב עצמאיים, ובקרב שכירים שהמשכורת שלהם בפועל היתה גבוהה מהמשכורת המבוטחת בקרן פנסיה או בביטוח מנהלים, והם היו מעוניינים לזכות בהטבות המס גם על חלק השכר העודף.

כיום גם את כספי קופות הגמל ניתן לפדות רק בגיל פרישה ולכן הפקדה באפיק זה כבר אינה פופולרית.

אורך חיים

כאמור, כספים שהופקדו בעבר בקופות הגמל הותרו למשיכה לאחר 15 שנות חיסכון ((או בהגיע העמית לגיל 60 ובתנאי שצבר 5 שנות ותק) אך כיום אפשרות זאת אינה קיימת עוד . עם זאת כספים שהופקדו לפני ה 1.1.2008 עדיין מותרים למשיכה ללא מס כעבור 15 שנה (או כעבור 5 שנים ובתנאי שהעמית הגיע לגיל 60).

על משיכת כספים לפני תום התקופה או לפני גיל פרישה בכספים “חדשים” משלמים מס של 35% על כל הסכום הצבור.

התשואה המתקבלת מקופות הגמל

קופות הגמל משקיעות את מרבית כספי המשקיעים בשוק ההון (אג”ח ומניות), ולכן התשואה שלהם אינה מובטחת והיא יכולה לעלות או לרדת בהתאם לתנודות בשוק ההון. בעבר היו לקופות תשואות נאות, אך יש להיות מודעים לעובדה שבשנים בהם יש ירידות בשוק ההון גם קופות הגמל מושפעות מהן מאוד.

הטבות מס

בדומה לאפיקים הקודמים, קרן פנסיה וביטוח מנהלים, גם להפקדות לקופות גמל קיימות הטבות מס לפי הפרוט הבא:

זיכוי מס של  35% עבור הפקדה עד 7% מההכנסה המזכה. (₪(עומדת על 8,600 ₪ נכון לסוף שנת 2013).

חוסך עצמאי (גם אם שכיר המפריש על באופן עצמאי על הטבות שעבורם המעסיק אינו מפקיד עבורו) זכאי לזכוי בגובה 35% עבור 5% מהכנסה מזכה של 12,100 ₪ נכון לשנת 2013 (זכוי על הפקדה חודשית מירבית של 605 שקלים), וניכוי על פי המס השולי עבור 11% מההכנסה המזכה לעיל.

בעוד שבעבר היה שוני בהטבות המס להפקדה בכל אחד מהאפיקים הפנסיונים (קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופות גמל) הרי שהטבות המס כיום זהות בהפקדות לשלושת האפיקים.

מה עם ביטוח?

בשונה משני האפיקים הקודמים (קרן פנסיה וביטוח מנהלים) קופות הגמל לא מציעות שום כיסוי ביטוחי לא למקרה מוות ולא למקרה נכות.

מי שמעוניין לרכוש לעצמו כיסויים למקרים כאלו, פעולה מומלצת כמעט לכולם, ייאלץ לעשות זאת בנפרד, כלומר לרכוש פוליסות ריסק רגילות (לא במסגרת ביטוח מנהלים) ו/או פוליסות למקרה של אובדן כושר עבודה באופן פרטי.

יש לציין כי רכישה נפרדת של פוליסות כאלו בדרך כלל זולה יותר מאשר רכישתן דרך מסלול של ביטוח מנהלים, ולכן העמית בקופת הגמל שטורח ורוכש לעצמו פוליסות בנפרד לא יוצא בהכרח נפסד.

 

משיכת הכסף

קופות גמל אינן משלמות קיצבה! עם זאת על פי החוקים הקיימים היום כספי החיסכון הפנסיוני ניתנים למשיכה כקיצבה בלבד.

לכן, במצב בו העמית הגיע לגיל פרישה והוא חסך את ההפקדות הפנסיוניות באמצעות קופות גמל , עליו להעביר את הכספים שנצברו לזכותו לגוף “משלם” אחר. טרם העברת הכספים על העמית לברר באיזו חברה הוא יקבל את התנאים הטובים ביותר (מקדם נמוך יותר, הבטחת תשלומים במקרה של מוות וכו') ולשם להעביר את כספו.

העובדה כי קופות הגמל לא משלמות קיצבה אך הכסף שנחסך בהן חייב להשתלם ככזה פגעו מאוד בבחירת אפיק זה כאפיק פנסיוני יחידי והוא מומלץ רק לבעלי שכר גבוה או לכאלו שמקבלים קיצבה ממקור נוסף כך שבעת פרישה הם יוכלו לבקש למשוך את הכסף כסכום חד פעמי, פעולה המתאפשרת  במידה ולעמית יש קיצבה מינימלית בגובה המספק את הרשויות.

גם במקרה זה מומלץ להתייעץ עם יועץ פנסיוני עצמאי.